U dálniční policie slouží sedmým rokem. „K uniformě mě to táhlo už od mládí,” vypráví sympatický pětačtyřicátník na oddělení dálniční policie Kocourovec na Olomoucku. Policejní službě věnoval víc než polovinu svého života. „Sedmnáct let u pořádkové policie, sedm let na oddělení dálniční policie,” vypočítává.
U pořádkové jsem hledal pachatele
Co si pod službou u pořádkové policie představit? „Jako policista na obvodním oddělení jsem řešil veškerou trestnou činnost, kterou lidé ohlašují na lince 158. Od krádeží, loupeží a výtržností přes zanedbání vyživovací povinnosti až po mravnostní trestné činy. Zjišťoval jsem, kdo je pachatelem,” dodává. Postupem času jsem ale začal pokukovat po změně prostředí. „Služba u dálniční policie mi byla vždycky sympatická. Využil jsem pak možnosti a vyměnil modrou uniformu za bílou,” vysvětluje.
Setkání s dálničním policistou nerovná se pokuta
Když se řekne dálniční policie, spousta lidí si hned vybaví výbuchy, auta létající vzduchem, burácení nadupaných motorů, nekončící kolonu nabouraných vozů a další akční scény z populárního německého seriálu Kobra 11. „Naštěstí je u nás realita trochu jiná,” usmívá se Dokoupil. Zároveň ale dodává, že smysl policejní práce je při oproštění od filmařských představ vlastně podobný. „To, co je na dálnici k vidění v seriálu, nechce nikdo zažít na vlastní kůži jako účastník nehody. Dálnice musí být pro řidiče plynulá a bezpečná, to je naše priorita,” doplňuje.
Rozsah činnosti oddělení dálniční policie je velmi široký. „Občas se setkáváme s představou, že dálniční policisté jsou tu jen na rozdávání pokut a krocení pirátů silnic. To je ale jen malou částí toho, co opravdu děláme,” vysvětluje nadporučík.
Jejich revírem je česká dálnice
Více než třicetpět policistů dálničního oddělení Kocourovec, které sídlí 10 km od Olomouce, má na starosti zhruba 65 kilometrů dálnice D1, D35 a D46 na území Olomouckého kraje. A to včetně všech sjezdů, nájezdů, odpočívadel, odstavných parkovišť a čerpacích stanic.
„Neřešíme pouze dopravní kriminalitu a nehody, ale i klasickou trestnou činnost: vykradená auta na parkovištích, rvačky kamioňáků, trestné činy a přestupky spáchané na odpočívadlech a na benzínových pumpách, ujetí od čerpacích stanic bez zaplacení, krádeže nafty ze zaparkovaných aut. Významnou kapitolou je pak kontrola nákladní kamionové dopravy, protože přetížené kamiony navíc často ve špatném technickém stavu představují velké riziko pro všechny ostatní řidiče na dálnici,” jmenuje Dokoupil.
Dálniční policisté samozřejmě zasahují u dopravních nehod na dálnici, zajišťují bezpečnost a plynulost provozu při jejich vyšetřování a odklízení následků nehod, poskytují doprovod vozidlům s nadměrným nákladem a také dohlížejí na dodržování rychlosti. A někdy třeba zachraňují pštrosa, který utekl majiteli a aniž by dbal dopravních předpisů, chtěl přejít dálnici.
Ujíždět není dobrý nápad
Na našem oddělení využíváme špičkový vozový park. Jedná se o vozidla značek BMW, VW a Škoda. V policejních barvách jsou to tři VW Transportéry T6 4×4 určené na zpracování dopravních nehod, Škoda Superb Combi 206 kW 4×4 se zařízením ARGOS ke zjišťování úhrad vozidel na placených úsecích dálnic a dvě trojkové Škody Octavie 140 kW 4×4 s rámem určeným k případnému PIT manévru (v angličtině znamená „pursuit intervention technique“, což je ve volném překladu „technika k přerušení honičky“). Mimo klasických označených policejních aut vyjíždí do terénu policisté i na silných motorkách a v takzvaných vozidlech skrytého dohledu,” říká nadporučík. „Na našem oddělení nyní využíváme vozidla Škoda Superb 3.6 V6 a Škoda Superb 2.0 Tsi 4×4.
Vozidla skrytého dohledu jsou na první pohled nerozpoznatelná a velmi rychlá auta v civilním provedení. Součástí jejich výbavy je mimo jiné systém na rozpoznání SPZ napojený na elektronický registr dálničních známek a radar měřící rychlost projíždějících vozidel v obou směrech. „Snažit se ujet hlídce dálniční policie není dobrý nápad. Naši policisté jsou perfektně trénovaní. Čas od času to někdo zkusí. A neujede,” usmívá se Dokoupil.
U bouračky jsme často první
Nejdůležitějším posláním dálniční policie je zajištění bezpečnosti. „Často právě my dorazíme k dopravní nehodě na dálnici jako první, ještě před hasiči a záchrannou službou. Proto jsou naše vozidla vybavena záchranářským batohem a automatickým elektronickým defibrilátorem a naši policisté jsou vyškoleni pro poskytování první pomoci a záchranu lidských životů,” dodává policista.
Zásah u nehody na dálnici představuje z pohledu policisty nemalé riziko. Vyžaduje pevné nervy a schopnost pracovat rychle a rozhodně, i pod tlakem všudypřítomného nebezpečí. „Policisté na místě nehody pomáhají postiženým a zároveň organizují dopravu. Dálnice nesmí stát. Jen tak se eliminuje možnost následné hromadné nehody,” vysvětluje Dokoupil.
Služba u oddělení dálniční policie vyžaduje také vysokou míru odbornosti. „Při hromadné nehodě několika aut musí policista vyslechnout všechny zúčastněné, stanovit příčiny nehody a viníky,” říká nadporučík. „Navíc jde o nehody, u kterých se škody mohou vyšplhat na miliony korun,” dodává.
Co (ne)dělat při nehodě?
Důležitou součástí policejní práce je proto prevence. Dálniční policisté se zapojují do kampaní, organizují besedy o dopravní bezpečnosti, akce pro děti. „Spolupracujeme s Besipem a mnoha dalšími organizacemi. Radíme řidičům, jak se správně chovat při dopravní nehodě (nejen) na dálnici,” říká Dokoupil.
Při nehodě je nutné dát vědět dalším jedoucím vozidlům, že se něco stalo. Při poruše nebo drobné nehodě, nemůže-li řidič dojet alespoň k nejbližšímu sjezdu nebo odpočívadlu, je nejrozumnější ihned vypnout motor, zapnout výstražná světla, obléct si reflexní vesty a co nejrychleji dostat všechny osoby mimo jízdní pruh za svodidla nebo alespoň do odstavného pruhu. Následně co nejdál od místa události umístit výstražný trojúhelník a událost až v bezpečí vyřešit mimo dálnici za pomocí klasického euroformuláře.
V jakémkoliv jiném případě, kdy k vyřešení jen euroformulář nestačí, je naprosto zásadní dostat se do bezpečí za svodidla a okamžitě vytočit linku 158. „Každý zbytečný pohyb v jízdním pruhu na dálnici skutečně znamená život ohrožující situaci,” dodává zkušený policista.
Na uniformu není nikdy pozdě
Hlavní podstatou bezpečí na silnici je rozum a vzájemný respekt. A to platí jak pro policisty, tak pro každého účastníka silničního provozu. Podle Dokoupila se proto běžně stává, že se dopravním policistou rozhodne stát řidič z povolání.
„Do policejních řad nemusí vstupovat jen mladí lidé, ačkoliv je to běžnou a z podstaty generační obměny i žádanou praxí. Policejní uniforma zaručuje existenční jistoty, není proto divu, že se k nám s úspěchem hlásí i uchazeči a uchazečky středního věku. S láskou k životu na silnici,” usmívá se dálniční policista.
Na dálničním oddělení v Kocourovci se navyšují početní stavy. Nově nastupující získávají mnoho jistot a benefitů. Náborový příspěvek 75 tisíc korun, šest týdnů dovolené, plat v plné výši v době pracovní neschopnosti kratší než 30 kalendářních dnů, plat v plné výši v době ošetřování dítěte mladšího 10 let, fond pracovní doby jen 37,5 hodiny týdně, po odsloužených letech nárok na odchodné a doživotní výsluhu, automatické navyšování platu atd. Průměrný plat policistů a policistek v Olomouckém kraji v roce 2018 činil 41 433 Kč, v roce 2019 už 44 738 Kč a 47 576 Kč v roce 2021. Pro podrobnější informace pište na mail nabor.olomouc@pcr.cz a bude vás kontaktovat policejní personalista.
Místostarosta, hasič, organizátor
Sám osobně si na práci u policie nejvíce považuje kontaktu s lidmi. „Jsem společenský typ, baví mě práce s lidmi. Každý den se do práce těším,” říká s úsměvem.
Sociálního kontaktu by měl přitom vrchovatě i bez policejní služby. Vede totiž v Olomouci územní skupinu Mezinárodní policejní asociace – sekce ČR, sdružující aktivní i bývalé členy policejních sborů napříč evropskými státy.
K tomu je členem dobrovolných hasičů, volný čas také tráví jako hasičský dozor na představeních Moravského divadla Olomouc. A aby toho neměl málo, ve svém bydlišti, obci Křelov-Břuchotín, zastává funkci místostarosty. „Na nějaký čas jsem si k tomu vyzkoušel i roli obecního zpravodaje,” dodává sympatický místostarosta. „Záleží mi na tom, jak se nám na vesnici žije a kam obec směřuje,” dodává.
Výsluha poslouží k cestování
Ačkoliv si rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek činnosti, energie mu nedochází. „K tomu rád jezdím na motorce, občas fotím a velmi rád cestuji,” říká otec dvou dětí.
V současné době po letech v policejní službě má navíc nárok na doživotní výsluhu. „Až se rozhodnu u policie skončit, bude to velmi příjemný benefit na důchod. Mám v úmyslu ho využít k poznání různých koutů světa,” těší se nadporučík.
A co by poradil svému mladšímu já, kdyby měl tu příležitost? „Kdybych tehdy věděl, jak dnes budu u policie spokojený, poradil bych mu, ať se dá k policii mnohem dřív. Práce mě pořád baví a uniformu ještě pár let svlékat nehodlám,” uzavírá s úsměvem.
Máte zkušenosti z dopravy? Zajímají Vás rychlá auta a motorky? Policisté na dálničním oddělení při službě využívají moderní techniku a moderní vozový park. Na oddělení mají k dispozici veškeré zázemí včetně dobře vybavené posilovny. Máte zájem pracovat na dálničním oddělení v Kocourovci nebo na některém z dopravních inspektorátů v Olomouckém kraji?