Hanácká kyselka je oblíbená lokální značka minerální vody s rodinnou tradicí, jež přetrvala až do současnosti. Výrobní závod v moravské Horní Moštěnici, kde se minerálka stáčí, nyní vede pravnuk jeho zakladatelky Josef Doležel mladší. „Hanácká kyselka je moje srdcová záležitost, svůj život s ní mám spojený již od dětství. Rád vzpomínám třeba na to, když jsme jako malí hrávali fotbal na hřišti vedle stáčírny. Po skončení se všichni utíkali osvěžit k prameni a my, kteří jsme měli příbuzné v závodě, jsme běželi pro ochucenou „Hanačku“ pro sebe a kamarády. Takových vzpomínek mám mnoho, a proto jsem šťastný, že můžeme oslavit tak významné jubileum našeho tekutého pokladu,“ vypráví ředitel závodu.
Historická podoba stáčírny v Horní Moštěnici
Přestože si Hanácká kyselka za 170 let své existence získala jméno i oblibu po celé republice, zůstala jí silná vazba na region Hané. Mimo jiné to vyjadřuje i logo značky, jež vyobrazuje ženu v tradičním hanáckém kroji. Hanácká kyselka má unikátní složení s významným množstvím důležitých minerálních látek. Díky nim je přirozeným zdrojem pro doplnění tekutin a prospěšných minerálů v jednom. Za zmínku stojí hlavně významný obsah jódu, který je nezbytný pro tvorbu důležitých hormonů a správné fungování nervové soustavy, i obsah vápníku, jenž je důležitý pro udržení normálního stavu kostí a podílí se i na vedení nervových vzruchů či srážení krve. Velmi bohatého minerálního obsahu si všimli už francouzští geologové, kteří minerálku náhodně objevili ve roce 1854 v jednom z vrtů, který měl původně najít ložisko černého uhlí.
Hanácká kyselka pochází z hloubky prvohorních devonských dolomitických vápenců, které jsou překryty nepropustnými krystalickými břidlicemi a neogenními jíly o síle 30-50 metrů. Jímá se ze čtyř vrtů, z nichž nejhlubší má 178 metrů, v naprosto stejném složení jako při jejím objevení před 170 lety. Ke stáčení minerální vody se využívá nejmodernější špičková technologie, která zaručuje vysokou kvalitu produktů při maximální kontrole hygienické čistoty.
Jedna z historických etiket
Zajímavosti o Hanácké kyselce
Založení i úspěch rodinné firmy má na svou dobu netradičně na svědomí žena. Anna Pospíšilová zakoupila Hanáckou kyselku za finance z vypořádání dědického podílu z gruntu své rodiny. Dle informací jejích potomků to byla právě ona, kdo doma i ve firmě „nosil kalhoty“ a za podpory svého manžela a dětí vybudovala prosperující podnik. V roce 1895 měla hanácká kyselka samostatný stánek na Národopisné výstavě českoslovanské v Praze. V 90. letech 19. století se už často setkáváme s inzercí v regionálním i celostátním tisku. Na počátku 20. století měla firma sklady v Olomouci, Prostějově i Praze! Za pozornost stojí i fakt, že se běžně tato hanácká minerálka inzeruje před 120 lety jako česká s mottem "Na český stůl - česká voda".
Ústředním motivem loga i etikety Hanácké kyselky je Hanačka v tradičním kroji. Autorem portrétu na první etiketě byl uznávaný moravský malíř Joža Uprka. Postupem času se etiketa měnila a upravovala. K největší změně pravděpodobně došlo, když se v minulosti na etiketě objevila dokonce fotografie maminky aktuálního ředitele stáčírny Jitky Doleželové.
Etiketa s fotografií Jitky Doleželové
Hanácká kyselka byla jedním z prvních průkopníků v oblasti ochucených vod u nás. Už na počátku 20. století bývala v tisku inzerována jako výborný základ k výrobě domácích limonád a od roku 1921 v Horní Moštěnici fungoval závod na výrobu limonád. Pomerančová příchuť se zrodila na začátku 60. let v reakci na úpadek poptávky po čistých přírodních minerálních vodách. Nakonec získala takovou oblibu, že dodnes je „Hanačka“ považována hlavně za ochucenou minerálku. Postupem času získala mnoho různých příchutí, a některé z nich byly vskutku originální. Za zmínku stojí například tonic, alpská jedle či dokonce fernetová příchuť. Nyní je její portfolio založeno hlavně na oblíbených tradičnějších příchutích.
V letech 1972-1973 začala Hanácká kyselka jako první zřídelní závod v republice vyrábět lahve z PVC. S ohledem na nepříliš valnou kvalitu materiálu i politickou situaci se nakonec vrátila zpět ke skleněným lahvím, ale prvenství v takto převratném kroku si drží.
Hanácká kyselka vznikla jako rodinná firma a svou atmosféru si drží dodnes. V závodě, který nyní vede pravnuk zakladatelky, pracuje celkem 35 zaměstnanců a devatenácti z nich firma poskytuje živobytí již přes dvacet let.
Zakladatelka firmy Anna Pospíšilová
Inzerce v listu Hlasy z Hané, rok 1893
Noviny Hlasy z Pobečví, rok 1898
Inzerce v lékařské publikaci z roku 1904
Velký moravský kalendář národní pro rok 1902, inzerce
Inzerát ve Zpravodaji živnostenských společenstev v Prostějově z roku 1905